Wednesday, March 20, 2013

ヘルシンキに渡ったメダル A letter about Helsinki boy


(8/3/12) M4Mのプレジデントのシャランさんに来たメール。

こんにちは、J と申します。コロラド州在住で、小学校1、2年生の教員をしています。ちょっとしたきっかけで、フィンランドのヘルシンキ在住のMさんという高校の先生と知り合いになりました。Mさんは、自分の仕事が終わった後、治る見込みのない病気の子供たちの教員ボランティアとして、病院に通っています。Mさんと私はEメールで話しているのですが、O くんという6歳の男の子について話してくれました。O くんは入院生活が2年になるのですが、まず経済的に恵まれないご家庭の9人の子供の末っ子であること、そして、ご家族は病院から非常に離れた場所に住んでいて、誰もO くんのお見舞いに全然来られないそうです。Mさんと、病院でO くんを担当している方が、今はO くんが本当の家族のようなものだそうです。そんな話を聞いていたある日、あるランニング雑誌でM4Mの活動のことを私は目にしました。そして、M4Mのリボンを購入して、自分が走ったマラソンのメダルにつけてO くんにあげました。私の走ったレースは、コロラド州のマウント・エバンスの山岳レースで、15マイル(24km)の距離を4000ft (1200m) の高低差、一気に14,200ft (4328m)の頂上まで走る全米で一番高所でのロードレースです。完走してメダルを貰ったとき、すごく嬉しかったです。なので、O くんへの贈り物として、もしかしてぴったりではないかと思いました。Mさんから聞いたのは、彼女がO くんにリボンのついたメダルを渡した時、O くんにとってはそれが彼の世界の全てだったようだということです。O くんは、起きている時にも寝ている時にもそれを身につけていたそうです。

悲しいことに、O くんは先週天国に旅立って行きました。Mさんは、O くんの旅立ちを見守りました。Mさんがおっしゃるには、O くんはMさんに手を握られて、安らかな微笑みをたたえていたそうです。そして、もう一つの手には、メダルが握られていました。その後、O くんは、メダルを首にかけて、お墓に入りました。

私の小さな完走メダルがこの男の子に与えたインパクトを前に、考えたことがあります。それは、私とMさんがしたことを、他のヘルシンキの子供の患者さんたちにもできないのか、と。Mさんが言うには、彼女の病院の子供たちの多くは、貧困家庭の出身で、大げさではなく何も所有しているものがない状態だそうです。プラスチックのゴミ袋やTシャツをもらうだけでも大興奮だということ。O くんが亡くなり、次にMさんが病院を訪問したとき、O くんのいたベッドには、次の死を待つ子供が入床していたそうです。残念なことに、病気の子供は絶えることがありません。

なので、もしもできたら、M4Mの活動をヘルシンキでも広げられたらな、と思います。何か情報を頂いて、私とMさんとで、活動が始められのかどうか検討したいと思っておりますが、いかがでしょうか。

お忙しい中、お時間を割いて下さってありがとうございます。お返事がいただけるのをお待ちしております。

J.E. より

My name is J, I live in Louisville, Co, and am a 1st and 2nd grade teacher. I've come to know a high school teacher in Helsinki, M, who after teaching all day, goes to a hospital to be a volunteer teacher for young, terminally ill kiddos. We've been emailing each other and she's told about about one of her little students, O, who is 6. He'd been in the hospital for 2 years and due to the fact that he's the youngest of nine kids from a very poor family who lives a long way away in Lapland, none of his family has ever been able to visit. M, as well as his caregivers at the hospital, really are his only family. After reading about Medals4Medals in one of my running magazines, I ordered one of your fabulous ribbons and attached it to a medal I'd recently received for running the Mt. Evans Ascent here in Colorado. It was 15 miles and ascended 4000 vertical feet, ending at 14,200 ft. It's the highest road race in North America. I was proud of finishing and receiving a medal for my effort....and it seemed the perfect thing to send to O! M said when she gave the medal and ribbon to O, it meant the world to him. He wore it day and night.

Sadly, O passed away last week...     M was with him. She said he died smiling, holding her hand. In his other hand he held his medal. He was buried with it around his neck.

Hearing about the impact that one little medal had on one brave little boy really got me thinking about trying to extend what M and I had done for O, to her other student/patients.
M says that most of her hospital students do come from poor families and have absolutely nothing! She said they are ecstatic to receive something as simple as a plastic grocery bag or a t-shirt. When she went back to the hospital a few days ago, there was already another sick child in the bed O had been in. Unfortunately, as you well know, there are always more kiddos coming.

So, I'd like to get more information from you and see if it's feasible for M and me to try extending Medals4Mettle into yet another country.
I'll wait to hear back from you. Thanks for taking the time to listen.

Best,
J. E.

No comments:

Post a Comment